onsdag den 27. august 2014

Brug dine Hyben helt - Nem Rengøring af Hyben - Ristede Hybenkerner - Opskrift

Brug dine Hyben helt
- Nem Rengøring af Hyben -
- Ristede Hybenkerner -
- Opskrift - 



Jeg har altid fået at vide at Hyben kerner 
kun kan bruges til 1 ting
- Kløpulver-

DET PASSER IKKE 

I år har jeg lavet tør ristede Hyben kerner
og bruger dem i brød og boller.

Kernerne dufter FANTASTISK når man rister dem
og giver en DEJLIG smag til bagværk.

Så i stedet for at hade Hyben kernerne, 
når jeg renser Hyben, er jeg nu blevet 
MEGET GLAD for kernerne.

Desuden er det DEJLIGT at bruge HELE frugten 


Nem rengøring af Hyben
Sådan gør du;

Pluk en masse dejlige Hyben og skyl dem i frisk vand

Skær blomster stilken samt enden af  

Hak de hele Hyben groft gennem en kødhakker

De grofthakkede Hyben lægges i en ren spand (10 liters)
og spanden fyldes op med vand. 

Du kan med fordel opløse Hyben massen med fingerne.

Hyben kernerne flyder nu op til vand overfladen og
 kan fjernes med en ske.

Bliv ved med at fjerne Hyben kernerne 
indtil der ikke kommer flere frem, 
når du rører rundt i spanden.

Når alle kernerne er fjernet,
sier du vandet gennem en trådsi.


Til sidst har du det rene Hyben "kød" tilbage.
Jeg har frosset det ned i portioner, så
jeg kan tø det op og bruge det i ex boller 
vinteren igennem.


Hyben Kernerne hældes i en fin tråd si og 
skylles grundigt under rindende vand.
Det gør ikke noget, der hænger lidt
 Hyben"kød" ved kernerne.


Rist kernerne på en tør pande ved middel varme,
indtil de bliver lysebrune og DUFTER FANTASTISK


Når Hyben kernerne er kølet af kan du pakke dem i en lufttæt beholder.
Jeg har lagt dem til at tørre yderligere, for at være helt
sikker på at Hyben"kødet" også er tørt.

Jeg bruger Hyben kernerne i ex bolledej.
Tag din ynglingsopskrift og tilsæt 1 dl ristede Hybenkerner.


Prøv at kværne de ristede Hyben kerner i en Kaffekværn
Kværn kernerne efter temperament og brug dem som krydderi.
Hyben kernerne er forholdsvis hårde, så jeg foretrækker at 
kværne dem meget fint, hvis de skal bruges som krydderi.

Bare for god ordens skyld

Ristede Hyben kerner klør
IKKE

- God Arbejdslyst -
og 

Velbekomme





Ingen kommentarer:

Send en kommentar